Jak wygląda proces optymalizacji konwersji?

Właściciele sklepów internetowych dobrze wiedzą, jak duża konkurencja panuje w branży e-commerce i jak wiele wysiłku trzeba włożyć w to, by wyróżnić swoją platformę sprzedażową na tle pozostałych. Pozycjonowanie strony internetowej, a także działania marketingowe w sieci pozwalają zdobyć wysoką lokatę w wynikach wyszukiwania, uczynić serwis lepiej widocznym oraz przyciągnąć potencjalnych klientów. Jednak tym, co naprawdę liczy się w przypadku serwisów internetowych, jest współczynnik konwersji. Jak zoptymalizować konwersję, by odnieść sukces w wirtualnym świecie?

Czym jest konwersja i dlaczego jest tak ważna?

Na początek warto wyjaśnić, czym jest konwersja. Według Google’a konwersją jest każda oczekiwana przez właściciela strony reakcja podejmowana przez użytkownika, który ją odwiedza. Typ konwersji jest więc ściśle związany ze specyfiką danej witryny. W przypadku sklepu internetowego najbardziej pożądanym działaniem jest np. dokonanie zakupu czy złożenie zamówienia powyżej określonej kwoty. Na blogach lub w informacyjnych serwisach internetowych taką czynnością będzie dodanie komentarza, zamówienie newslettera czy udostępnienie treści przez internautów w mediach społecznościowych. Konwersja jest bardzo ważna, ponieważ przyczynia się do zwiększenia obrotów w sklepach online, zwiększa widoczność stron w sieci i pomaga budować relacje z użytkownikami. Na współczynnik konwersji wpływ mają:

  • przejrzysty układ serwisu, jego atrakcyjny wygląd, przyjemna grafika i kolorystyka strony,
  • czytelne, dopracowane karty produktów, które zachęcają do dokonania zakupu,
  • przejrzyste zasady płatności oraz dostawy zakupionych towarów, możliwość dokonania wyboru w tej kwestii,
  • promocje, wyprzedaże, opcja darmowej dostawy,
  • cross-selling – proponowanie klientom produktów uzupełniających te znajdujące się już w koszyku,
  • renoma strony, oceny, jakie wystawiają jej użytkownicy.

Korzyści, jakie zapewnia optymalizowanie konwersji

Decydując się na optymalizację konwersji, można zwiększyć efektywność biznesową w internecie. Pomaga w tym:

  • wzrost ruchu w serwisie,
  • zmniejszenie współczynnika odrzuceń,
  • pozyskanie nowych klientów,
  • wzrost współczynnika konwersji i związane z tym wyższe przychody ze sprzedaży.

Optymalizacja konwersji – na czym to polega?

Optymalizowanie konwersji wymaga gruntownej analizy i określenia celów, które chce się przez wzrost współczynnika konwersji osiągnąć. Może to być zwiększona sprzedaż, większa ilość subskrybentów czy pobrań poradnika w formie e-booka. Poprzez analizę zachowań użytkowników na stronie można uzyskać wiele przydatnych informacji i wyeliminować błędy oraz niedociągnięcia, które powodują niską konwersję.

Analityka internetowa wykaże, w jaki sposób odwiedzający przemieszczają się po stronie www, ile czasu poświęcają poszczególnym podstronom, a także na jakim etapie zakupów czy korzystania z serwisu internetowego rezygnują i zamykają kartę. Po wskazaniu podobnych niedociągnięć należy określić sposób na usprawnienie elementów, które okazują się dla użytkowników problematyczne i przetestować zastosowane rozwiązania, mierząc pozyskiwane wyniki. Jeśli okażą się one satysfakcjonujące, wdraża się je na stałe.

Warto pamiętać, że współczynnik konwersji należy na bieżąco kontrolować i analizować. Można to robić za pomocą bezpłatnych narzędzi udostępnianych przez Google Analytics. Pomogą one określić, czy podejmowane działania optymalizacyjne rzeczywiście pomagają w generowaniu konwersji, nie wywierają na zachowanie użytkowników żadnego wpływu, czy może odnoszą skutek odwrotny od zamierzonego.

Działaj kompleksowo – SEO oraz optymalizacja konwersji

Proces optymalizacji konwersji to sposób, by przybliżyć się do realizacji biznesowych celów oraz odnieść sukces w internecie. Najlepsze efekty uzyska się, jeśli do tej kwestii podejdzie się kompleksowo i połączy strategię CRO (optymalizacji konwersji) z pozycjonowaniem. Trzeba bowiem pamiętać, że SEO jest kluczowe dla widoczności strony www w internecie i pozyskiwanie nowych odbiorców skłonnych do generowania konwersji.

 

Polecane posty

Zostaw komentarz

narzędzia pomocne przy optymalizacjibłędy zmniejszające współczynnik konwersji