6 najczęstszych błędów zmniejszających współczynnik konwersji

Branża e-commerce jest wymagająca nie tylko pod względem biznesowym, ale też marketingowym. Oczekiwania klientów wobec sklepów internetowych stale rosną, co wymusza na właścicielach platform nieustanne dostosowywanie się do nowych trendów w obszarze asortymentu, obsługi witryny, metod dostaw czy sposobów płatności. Te czynniki mają też największy wpływ na współczynnik konwersji, który przesądza o notowanych wynikach finansowych. Jakich błędów należy unikać, by wskaźnik konwersji utrzymywał się na wysokim poziomie?

Konwersja a czynniki związane z UX

Klienci zwracają uwagę zarówno na funkcjonalność, jak i wygląd strony – korzystanie z witryny powinno być intuicyjne, nieskomplikowane i płynne. Wśród najczęściej występujących błędów o charakterze organizacyjnym, które skutecznie zmniejszają konwersję, można więc wymienić:

  • Zbyt rozbudowane, nieczytelne menu – wielu użytkowników nie szuka konkretnego przedmiotu, lecz przegląda kilka produktów z danej grupy asortymentu. Narzędziem, które powinno usprawnić te poszukiwania, jest menu, dlatego warto zadbać o jego czytelną formę. Równie duże znaczenie mają filtry służące do segregowania artykułów. Za dobrą praktykę w tym zakresie uważa się np. zagwarantowanie klientowi możliwości zaznaczenia kilku opcji pozwalających maksymalnie zawęzić wyniki.
  • Niefunkcjonalne opcje w koszyku – klienci często rezygnują z zakupów już na ostatnim etapie, po dodaniu przedmiotów do koszyka. Przyczyną może być np. problem z modyfikacją liczby produktów czy dodaniem kodu rabatowego.
  • Niedopracowana wersja mobilna – warto pamiętać o użytkownikach robiących zakupy poprzez przeglądarki na urządzenia mobilne. Nowoczesne strony internetowe powinny być w pełni dostosowane do urządzeń przenośnych, co świadczy o profesjonalizmie firmy. Należy zwrócić uwagę zwłaszcza na wielkość przycisków oraz możliwość schowania części tekstu (np. opisu produktu) w rozwijanym pasku, dzięki czemu przeglądanie strony na małym ekranie stanie się o wiele bardziej wygodne.

Czynniki związane z asortymentem, dostawą i płatnościami

Kolejne istotne aspekty, które trzeba dopracować w swoim sklepie online, dotyczą opisów produktów oraz różnych możliwości dokonania płatności i zorganizowania dostawy. Warto wyeliminować następujące błędy:

  • Mało merytoryczne opisy artykułów – każdy przedmiot powinien posiadać swój unikalny opis, z którego klient może dowiedzieć się np. o przeznaczeniu produktu, specjalnych warunkach przechowywania, wskazanych środkach ostrożności. Tymczasem na licznych stronach opisy są za krótkie i nie zawierają konkretnych informacji.
  • Za droga dostawa – opłaca się wdrożyć w swoim sklepie kilka sposobów dostawy. Popularnym błędem jest organizowanie transportu wyłącznie poprzez firmy kurierskie, co w przypadku niewielkich przedmiotów może być droższe niż same zakupy.
  • Za mało form płatności – w ramach możliwości należy udostępnić klientom kilka sposobów zapłacenia za zakupy. Szybkie przelewy są standardem, ale coraz więcej klientów korzysta z takich opcji jak BLIK czy karta kredytowa. Im więcej docelowych grup odbiorców uwzględnimy przy projektowaniu strony, tym wyższy osiągniemy wskaźnik konwersji.

Rozwiązania skrojone na miarę użytkowników

Spełnianie oczekiwań klientów jest dziś w wielu branżach wyświechtanym sloganem, ale w takich dziedzinach jak konwersja wciąż pozostaje najważniejszą zasadą. Każda platforma e-commerce powinna być stworzona z myślą o użytkownikach, dlatego warto dobrze przemyśleć wszystkie udostępniane rozwiązania i przeanalizować je z punktu widzenia osoby chcącej szybko oraz bezproblemowo dokonać zakupów.

 

Polecane posty

Zostaw komentarz

jak wygląda proces optymalizacyjnyjak mierzyć konwersję