5 sposobów na optymalizację konwersji w sklepie internetowym

Niski współczynnik konwersji to niestety częsty problem w przypadku działalności e-commerce. Zazwyczaj tylko niewielki procent ze wszystkich wizyt użytkowników w e-sklepie kończy się dokonaniem transakcji. Na szczęście jest kilka sposobów, które pomagają poprawić konwersje w sklepie internetowym.

Optymalizacja współczynnika konwersji – od czego zacząć?

Na początek dobrze jest przeprowadzić szczegółową analizę witryny nie tylko pod kątem technicznym czy designu, ale również produktowym. Może się bowiem okazać, że przyczyną słabych wyników są np. znacząco wyższe (w porównaniu do konkurencji) ceny produktów, ubogi asortyment (duża niedostępność lub mały wybór produktów) czy też niekorzystne opcje dostawy i płatności. Jeśli wyeliminujemy wyżej wymienione czynniki jako przyczyny problemów, wówczas możemy zacząć szukać źródła kłopotów gdzie indziej, np. w kolejnych etapach ścieżki zakupowej, sposobie prezentowania produktów czy komunikatach kierowanych do użytkowników.

Dopasowanie strony docelowej do oczekiwań odbiorców

Jednym ze sposobów na skuteczną optymalizację konwersji jest tworzenie i kierowanie użytkownika do stron docelowych, które są skorelowane z jego zapytaniem i oczekiwaniami. Niestety często jest tak, że potencjalny klient wpisujący w wyszukiwarkę internetową określone zapytanie, klika w link (w wynikach organicznych lub w reklamie AdWords) i zostaje przeniesiony na stronę nieodpowiadającą temu, czego konkretnie poszukuje, tylko np. na stronę główną, podstronę niedziałającą lub produktu, który jest niedostępny. Dlatego też należy dążyć do kierowania internauty na podstronę dopasowaną konkretnie do jego zapytania. W tym celu można tworzyć np. landing page dedykowane konkretnemu produktowi, grupie towarów lub marce i na nie kierować ruch. Należy unikać przenoszenia użytkowników do strony głównej w przypadku wyszukiwań innych niż brandowe czy bardzo ogólne.

Dostosowanie karty produktu

Skuteczna optymalizacja konwersji w sklepie internetowym obejmuje także zmiany na kartach produktowych. Jednakowo ważne są warstwa wizualna podstrony, jakość i unikalność contentu czy łatwość nawigowania. Teksty powinny być unikalne i wartościowe dla potencjalnego klienta (w tym zawierające dokładne informacje na temat ważnych cech produktu, np. jego wymiarów czy wagi), a grafika czy ewentualne video – wysokiej jakości  i szybko ładujące się. Istotna jest konkretna i czytelna informacja o dostępności, cenie produktu oraz kosztach dostawy i czasie oczekiwania na realizację zamówienia. Button call to action umożliwiający dodanie towaru do koszyka powinien być dobrze widoczny dla użytkownika, z czytelnym komunikatem wzywającym do bezpośredniego działania.

Cross-selling i Up-selling

Polecaną praktyką jest tzw. strategia cross-selling, czyli umieszczanie na kartach produktowych przedmiotów komplementarnych, które pasują do oglądanego artykułu lub tworzą z nim zestaw (np. wodoodporne etui w przypadku modelu smartfonu).

Natomiast strategia up-selling polega na prezentowaniu przy oglądanych towarach produktów podobnych (np. z tej samej serii, o podobnej kolorystyce czy funkcji), ale nieco droższych (zazwyczaj w granicach 10-15%). Obie metody zwiększają zainteresowanie użytkowników również innymi produktami i wpływają na wzrost konwersji.

Uproszczenie procesu zakupowego

Kolejnym sposobem na optymalizację konwersji jest skrócenie oraz uproszczenie procedury zakupowej. Skomplikowany i długi proces finalizowania zamówienia sprawia, że użytkownik najpewniej w którymś momencie porzuci koszyk i zrezygnuje z zakupu. Ścieżkę zakupową dobrze jest więc nie tylko uprościć, ale zadbać też o czytelność i widoczność komunikatów, łatwą nawigację (np. powrót do etapu poprzedniego), prawidłowe przeliczanie kosztów czy zróżnicowanie opcji dostawy i płatności. Najlepiej jest również pozostawić klientowi wybór w kwestii założenia konta w sklepie (możliwość zakupów bez rejestracji) oraz jasno informować o ewentualnych błędach, np. niewypełnieniu wszystkich koniecznych rubryk.

Wyświetlanie na różnych typach urządzeń

W dobie coraz powszechniejszego korzystania ze smartfonów czy tabletów również w celu dokonywania zakupów, zadbanie o  poprawne wyświetlanie się strony na urządzeniach mobilnych jest już kwestią obowiązkową. Warto stworzyć więc odrębną wersję mobilną witryny lub przynajmniej responsywną wersję sklepu, która pozwoli na wygodne i proste poruszanie się użytkownika na kolejnych podstronach i dokonywanie zakupów. Należy także regularne testować poprawność działania serwisu na różnego rodzaju urządzeniach.

 

Polecane posty

Zostaw komentarz

optymalizacja konwersjikonwersja na landing page